The Last of Us Part II – Recenzie

Unul dintre cele mai populare jocuri de pe platforma PlayStation este The Last of Us. Acesta a strâns în spate un întreg fan-base și încă de la sfârșitul lui 2016 a fost anunțată partea a doua, aceștia au crescut nivelul așteptărilor, fapt ce se observă în ce vă voi povesti în continuare.

Povestea jocului este în mare parte despre epidemia cu ciupercă mutantă Cordyceps ce face ravagii în Statele Unite, transformând oamenii în monștri. Ne sunt prezentate personajele, într-o suburbie din Texas, unde Joel, alături de fratele său, Tommy și fiica Sarah încearcă să fugă, cea din urmă fiind împușcată de un soldat și murind în mâinile lui Joel. Supraviețuitorii trăiesc în zone puternic păzite de poliție, Joel lucrând ca traficant alături de partenera lui, Tess, în Boston. Ei capturează un dealer de pe piața neagră, Robert, pentru a recupera o ladă cu arme pe care acesta o furase. Înainte să moară, Robert dezvăluie că a vândut respectiva ladă Licuricilor, un grup de rebeli. Liderul acestora, Marlene, a promis ca îi recompensează cu mai multe arme dacă o escortează pe Ellie, o adolescentă, în ascunzătoarea Licuricilor în altă clădire din Boston, în afara zonei de carantină. Joel, Tess și Ellie se furișează noaptea, dar în urma unei confruntări ei descoperă că Ellie este infectată. Infecția se răspândește în corp în mai puțin de două zile, însă Ellie le-a spus acestora că a fost infectată cu trei săptămâni în urmă și că este imună. Aceștia trec prin multe provocări împreună, povestea continuându-se și în partea a doua.

În urmă cu puțin timp, jocul produs de Naughty Dog și distribuit de Sony Interactive Entertainment pentru PlayStation 4 a fost lansat. The Last of Us Part II a fost primit în casele oamenilor într-o perioadă de pandemie, când multă lume stă izolată, lucrează de acasă și evită cât mai mult ieșirile. În această parte jucătorul va controla două personaje, pe Ellie, care vine să se răzbune, și Abby, un soldat ce a devenit implicată într-un conflict dintre miliție și culte. Jucătorii pot folosi arme de foc, arme improvizate și diferite tehnici de a se camufla pentru a înfrunta inamicii și monștrii infectați. Jocul a fost primit foarte bine de către public, vânzând în primul weekend de la lansare peste patru milioane de unități. La începutul poveștii, jucătorul va controla și alte caractere, printre care și pe Joel.

Poveste

După evenimentele petrecute în primul joc, Joel își mărturisește vinovăția lui Tommy, fratelui lui, patru ani mai târziu, Joel și Ellie se stabilesc în Jackson, deși relația lor e din ce în ce mai încordată. În timp ce patrulau, Joel și Tommy au salvat o străină, pe Abby, de un grup de infectați. Aceștia au fost atacați de grupul lui Abby, grup ce face parte din Washington Liberațion Front (WLF), un grup al miliției din Seattle. Abby caută răzbunarea împotriva lui Joel pentru că i-a ucis tatăl, un medic al Licuricilor, iar, între timp, Ellie și prietena ei, Dina, au plecat din Jackson pentru a-i căuta pe frați.

În momentul când intră în tabără, Ellie este martora momentului când Abby îl bate pe Joel până când acesta moare. Tommy pleacă spre Seattle pentru a o vâna pe Abby, iar Ellie și Dina îl urmează. După ce aceștia scapă de ambuscada WLF, Ellie îi dezvăluie Dinei că este imună, care primește un răspuns la fel de surprinzător, Dina anunțând-o că este gravidă.

Următoarea zi, Ellie îl urmează pe Tommy singură și îl înfruntă pe Jesse, fostul prieten al Dinei ce i-a urmat în Seattle. În timp ce o căutau pe Nora, prietena lui Abby, Ellie descoperă un cult religios, Seraphites, ce se duelează cu WLF pentru a controla Seattle-ul. Ellie o prinde pe Nora și o torturează pentru a primi informații despre locația lui Abby. Ziua următoare Ellie omoară încă doi membri din grupul lui Abby, pe Mel ce era însărcinată și pe prietenul ei, Owen. Câțiva ani în urmă, Ellie a fost la spitalul Licuricilor din Salt Lake City și a aflat adevărul. Devastată, i-a spus lui Joel că au terminat cu prietenia, iar în prezent, grupul lui Ellie este prins în capcană de Abby, ce îl omoară pe Jesse și îl ține ostatic pe Tommy.

Cu trei zile în urmă, Abby află despre Owen, fostul prieten, ce a lipsit în timpul investigației activității Seraphite. Abby îl caută pe Owen și este capturată de aceștia, ea fiind salvată de Yara și Lev. În timp ce scăpau, Yara a fost grav rănită și Abby îi lasă pentru a-l găsi pe Owen care plănuia să plece cu barca spre Santa Barbara, California, unde Licuricii se pot regrupa. Abby navighează cu Lev prin Seattle pentru a obține medicamente pentru spitalul WLF unde Mel poate să-i amputeze mâna lui Yara.

După operație Lev fuge să-și convingă mama să lase cultul Seraphites, forțând-o pe Abby și Yara să-l urmeze. Ei încearcă să găsească așezarea Seraphite, moment în care Lev o omoară accidental pe mama lui în timp ce se apăra. Cei trei se găsesc într-un asediu al WLF asupra Seraphites și încearcă să fugă, iar Abby trădează WLF pentru a-l salva pe Lev și Yara se sactifică pentru ca aceștia să scape.

Ei se întorc si-i găsesc pe Oewn și Mel omorâți și lângă ei se afla o hartă lasată de Ellie ce ducea către ascunzătoarea ei. Abby îl împușcă pe Tommy și se laudă cu asta la Ellie și Dina. Ellie o roagă pe Abby s-o cruțe pe Dina, fiind însărcinată, iar la insistențele lui Lev, Abby îi cruță și le spune să plece din Seattle.

După un an, Ellie și Dina trăiesc la o fermă, crescând fiul Dinei și al lui Jesse, în timp ce Ellie trece print-un stres post-traumatic. Când Tommy aduce informații despre locul în care se află Abby, Ellie pleacă să o găsească, în ciuda insistențelor Dinei. Abby și Lev ajung în Santa Barbara în căutarea Licuricilor, însă sunt capturați de Rattlers și folosiți ca sclavi.

Ellie ajunge la aceștia și îi salvează, îi coboară de pe niște stâlpi de lemn unde erau legați și lăsați să moară. Amenințând că îl omoară pe Lev dacă nu luptă cu ea, Abby acceptă provocarea lui Ellie și are loc o bătălie sângeroasă pe plajă în care Abby mușcă două dintre degetele lui Ellie. Acestea renunță la luptă, Ellie amintindu-și ultima conversație cu Joel în care a promis că va încerca să-l ierte. Abby și Lev se îndreaptă către Licurici, în timp ce Ellie se întoarce la fermă și o găsește goală.

Gameplay

Controlul este facil, fiind ușor să te miști, să alergi, uneori chiar și să țintești sau să arunci obiecte. Jucătorii au libertatea de a controla caracterul după bunul plac, chiar și prin a se târî prin iarbă înaltă pe lângă inamici. Uneori poți influența jocul, să alegi calea silențioasă de a trece de anumite porțiuni ale misiunii, fără să afle inamicii sau infectații că ai trecut pe acolo.

Dacă totuși îți dorești să-i înfrunți, ai mai multe tipuri de arme automate, arcuri și pistoale. De asemenea, există și arme albe sub formă de macete, ciocane, țevi, dar și cărămizi sau sticle pe care le puteți folosi pentru a distrage inamici sau a-i ataca.

Pe tot parcursul jocului veți colecta diferite materiale cu care puteți improviza truse de prim ajutor, cocktail-uri molotov, amortizoare pentru pistol, dar și diferite piese mecanice ce vă vor permite să îmbunătățiți armele la bancurile de lucru sau să deblocați anumite aptitudini ce țin de durata de viață a caracterului, de viteza cu care merge sau când construiește diferite bombițe.

Înainte de a ataca un inamic, jucătorul poate „asculta” ce e în jur și poate vedea prin pereți inamicii. În timp ce stă ascuns, jucătorul are avantaj în luptă, poate ținti de după zid. Inamicii au câini de urmă ce pot detecta unde te afli și îți pot deconspira locația. Trebuie să fii foarte atent și la mediul înconjurător, la toate zonele ce pot ascunde diferite cărți de joc, monede sau chiar seifuri pe care trebuie să le deschizi după ce afli codurile. Acestea te ajută să îndeplinești mici questuri și să deblochezi achievement-uri pentru PlayStation.

Grafica

Partea vizuală are probabil cel mai mare impact pentru noii veniți în rândul seriei The Last of Us. Dacă nu cunoști povestea te va izbi un decor de iarnă în care zboară zăpada, apoi vei avea ocazia chiar să te bați cu bulgări și să călărești prin pădure. De la pașii copitelor cailor ce rămân în zăpadă și până la felul în care vântul spulberă zăpada sau adierea ce mișcă firele de păr ale personajelor, totul a fost lucrat în cel mai mic detaliu.

O foarte pare parte din joc o constituie cinematicele, filmări ce întregesc povestea, în care puteți admira personajele și mișcările acestora. Am întâmpinat și bug-uri la un moment dat, chiar în primul capitol, când un caracter alerga foarte ciudat sau când alerga spre cal cu spatele o mare distanță. Acțiunea din joc se petrece pe mai multe planuri. Atât în peisaj de iarnă cât și de vară, pe uscat în diferite medii, veți naviga cu barca pe apă și veți înota pe sub apă în unele momente. Veți ajunge și pe acoperișurile clădirilor sau pe alte zone înalte de pe care va trebui să săriți la un moment dat.

Să nu uităm zonele de pădure deasă și iarba foarte înaltă ce se găsește în multe locuri pe hartă, iarbă de care vă puteți folosi să vă ascundeți. Veți alerga printre flăcări, prin ploaie torențială sau chiar printre inamici, ignorându-i complet. Inamicii au fost și ei foarte bine realizați, toți fiind fieriți, aceștia neavând același model ce se repetă mereu. De repetiție vă veți lovi la infectați, fiind doar de câteva feluri, având același comportament și înfățișare, dar numărul acestora e considerabil.

Sunet

Aici e un capitol despre care au existat mai multe discuții pe live-urile marilor creatori de conținut de pe Twitch sau Youtube. Ei făceau referire la faptul că vocile sunt prea „curate” și nu se integrează în diferitele situații în care sunt puse personajele. Într-o pădure, pe ninsoare, pe ploaie sau chiar în interiorul unei clădiri, vocile sună la fel și nu există acea senzație de exterior. Cât despre efectele speciale, dialoguri și melodiile din coloana sonoră ce însoțesc misiunile sau cinematicele din poveste.

Concluzie

Cu siguranță merită să încercați acest titlu, mai ales dacă sunteți fani ai seriei. Trebuie să jucați minim 25 de ore pentru a termina povestea, iar dacă vreți să colecționați toate comorile de pe hartă va trebui să vă plimbați mai mult, în acest fel lungind și parcursul. Mai jos aveți un gameplay complet pentru toată povestea, structurat pe acte și capitole, jocul având 45 de capitole, împărțite pe 11 acte.