Marvel’s Avengers – Recenzie

Nu cred că mai există adolescenți care să nu fi auzit de vreun supererou sau să nu fi văzut măcar un film semnat Marvel. Tuturor ne plac, toți știm de Omul de fier, de Thor, de Căpitanul America, de savantul care se transformă în monstrul verde greu de controlat, Hulk, există chiar și seriale dedicate unor anumite personaje și toate filmele sunt legate între ele, continuând povestea. Iată că în 2020 avem un joc cu supereroi, un joc disponibil pe aproape toate platformele și poate fi jucat de toate vârstele, de la ce mici, până la cei mari care au crescut odată cu ascensiunea benzilor desenate ale regretatului Stan Lee, cel care a pornit toată această nebunie.

Avengers este un joc de acțiune dezvoltat de Crystal Dynamic și publicat de Square Enix. Acesta a fost lansat pe Stadia, Microsoft Windows, PlayStation 4 și Xbox One pe 4 septembrie 2020 și este bazat pe universul benzilor desenate cu supereroi Marvel, jocul întinzându-se pe o perioadă de cinci ani de la Avengers Day, ziua de unde pornește totul, aceasta terminându-se tragic cu distrugere și multe vieți pierdute. Echipa este nevoită să se regrupeze și să salveze lumea de invadatorii A.I.M. conduși de George Tarleton, MODOK, ce amenință cu sfârșitul lumii. Jocul va fi disponibil și pe PlayStation 5 și Xbox Series X odată cu lansarea ambelor console, iar jucătorii ce dețin deja titlul pe vechile console îl vor putea juca gratuit.

Gameplay

Marvel’s Avengers este prezentat din perspectiva a treia și poate fi jucat atât singur cât și multiplayer, având și un mod online de tip co-op, dând posibilitatea jucătorilor să se adune în echipe cu ce supereroi doresc. Caracterele cu care veți juca la început sunt Steve Rogers / Captain America, Tony Stark / Iron Man, Bruce Banner / Hulk, Thor, Natasha Romanoff / Black Widow, și Kamala Khan / Ms. Marvel, urmând să fie adăugate gratuit noi personaje la update-urile ce vor urma, alături de noi regiuni ce vor trebui explorate. Fiecare erou are o varietate largă de personalizări vizuale și de performanță.

În meniul principal aveți două mari moduri de joc, primul fiind bazat pe poveste, al doilea pur și simplu pe îndeplinit misiuni. Vom începe cu prima: totul începe de Avengers Day, atunci când o veți controla pe Kamala, o vizitatoare cu acces VIP ce află primul task imediat ce ajunge la recepția evenimentului. Acolo descoperă că trebuie să colecționeze cinci reviste de benzi desenate pentru a avea acces la balconul VIP de unde poate să urmărească anunțurile supereroilor ei preferați. Ea ajunsese acolo în urma unui concurs de scenarii la care participase, ulterior întâlnindu-se în drumul spre benzile desenate cu Thor și Black Widow, aceștia spunându-i că au citit scenariul și le-a plăcut mult. După puțin timp de la începutul evenimentului, în timp ce Kamala îi privea de la balconul VIP, podul Golden Gate se prăbușește și toți eroii pleacă în misiune.

Pe rând îi veți controla pe Thor, Iron Man, Black Widow, Hulk și Căpitanul America. Povestea continuă peste ceva ani când Kamala căuta informații despre A.I.M. și aceștia pornesc în urmărirea ei. Urmează o adevărată scenă de parkour, în care Kamala sare de pe acoperișuri, se cațără pe clădiri și alunecă pe tiroliană până într-un parc, acolo unde o să se tot ferească de trupele A.I.M., în final sfârșind capturată. Aceasta o să evadeze imediat după și va avea loc prima ei bătălie, în care veți învăța și aptitudinile pe care le deține. Veți progresa în poveste și ușor-ușor veți controla cât mai mulți supereroi, însă principalul caracter va fi Kamala (Ms. Marvel).

Caracterele se vor putea îmbunătăți cu ajutorul punctelor de skill ce vor debloca anumite mișcări noi, acestea fiind împărțite pe mai multe categorii, atac ușor, atac greu, atac de la distanță și abilități „semnătură” pentru fiecare erou. De asemenea, se pot echipa diferite accesorii în zona de arme albe, zona de arme pentru distanță, zona defensivă sau zona „semnătură” pentru a crește punctele de atac sau apărare. Și înfățișarea se poate schimba, sunt diferite skinuri pentru eroi, acestea se vor debloca pe parcurs sau se pot cumpăra de pe marketplace.

Controlul mi s-a părut simplist și foarte eficient, nu am întâmpinat probleme care să îmi strice experiența de joc, însă uneori mi s-au părut cam mulți inamici, toți trăgând din toate direcțiile, fiind cam haos în jur, iar camera era cam greu de controlat.

După ce ajungeți la bordul Chimerei veți avea momente când vă alegeți ce misiune să faceți și acolo se va putea alătura chiar și un prieten care să vă ajute să o îndepliniți sau dacă alegeți să nu invitați pe nimeni, vă va însoți un bot ce este foarte util în unele momente, mai ales în acelea când sunteți la pământ și vă ajută să vă ridicați să continuați lupta.

Al doilea mod de joc e mai ușor de explicat, deși e gândit ca un lobby de 4 jucători ce se pregătesc de misiune, veți putea juca și singur, alături de alți trei boți ce se vor dovedi foate utili în orice înfruntări. Acolo veți avea disponibile toate misiunile, acestea fiind cumva împărțite pe zone și apoi pe niveluri de dificultate ce vor deveni mai accesibile în momentul în care îmbunătățiți eroul. Am observat că uneori puteți să ignorați inamicii, fiind nevoie doar să îndepliniți principala misiune și veți trece în următoarea etapă. De multe ori am lăsat în urmă zeci de roboți sărind din cameră în cameră și avansând rapid fără să mă bat, ducându-mă direct la serverul pe care trebuia să îl distrug ca să se deschidă o ușă sau să trec la nivelul următor. Apoi inamicii rămâneau în urmă și eu îmi continuam drumul printre noi inamici.

Grafica

Personajele sunt înfățișate cât mai aproape de cele din benzile desenate sau chiar de actorii din celebrele filme, iar asta mi se pare puțin creepy uneori, însă atunci când sunt costumate arată 100% legit și pregătite de acțiune. Costumele sunt bine făcute, efectele și mișcările caracterelor sunt foarte realiste. Atenția la detalii pentru aptitudinile fiecărui erou și armele lui este la un nivel înalt, am rămas captivat de ciocanul lui Thor, de scutul Căpitanului America sau de costumul lui Iron Man. Mediul înconjurător este bine realizat și se distruge foarte realist, căzând bucăți de beton, pietre, praf și alte obiecte în explozii, îmi place chiar și când se ridică gresia de pe podea sau când spargi ușile să poți intra undeva. Înfățișările pentru eroi sunt într-un număr foarte foarte mare, la fiecare având peste 20, atât deblocabile prin progresul în poveste cât și cumpărându-le de pe marketplace. Sunt de remarcat animațiile de luptă și felul în care se desfășoară acestea, atât pentru eroi cât și pentru inamici.

Povestea

Atenție! – SPOILERE

Începe de Avengers Day, unde cei cinci membri ai echipei Avengers, Căpitanul America, Iron Man, Thwor, Black Widow și Hulk sărbătoresc al doilea sediu din San Francisco, și dezvăluirea propriului lor portavion, Chimera, ce este propulsat de un cristal Terrigen. Ceremonia a fost distrusă de un atac terorist condus de Taskmaster ce se termină cu podul Golden Gate prăbușit și o mare parte din oraș distrusă, dar și cu moartea Căpitanului America. În plus, distrugerea cristalului Terrigen a cauzat o ceață ce a transformat mulți oameni normali în ființe cu superputeri cunoscute ca Inhumans. Blestemați pentru această tragedie, echipa Avengers s-a destrămat.

După cinci ani, oamenii cu superputeri erau considerați în afara legii. Între timp, o organizație științifică numită A.I.M. condusă de savantul Avengers, George Tarleton și-a câștigat locul în societate, încercând să găsească un leac pentru ceea ce era numită „boala Inhumans”. În Jersey, la ea acasă, Kamala Khan devenise Inhuman și descoperise dovezi cum că Tarleton îl închisese pe Căpitanul America în camera reactorului înainte ca acesta să explodeze. Kamala a fost contactată de Tiny Dancer, un membru al rezistenței, care i-a spus că A.I.M. e pe urmele ei. Ea încearcă să-l cunoască pe Tiny Dancer la Parcul Eroilor dar a fost urmărită și capturată de omul de știință din cadrul A.I.M, Monica Rappaccini. Kamala îl cunoaște pe Tarleton în timp ce Rappaccini încearcă să o convingă că A.I.M. își dorește să înțeleagă abilitățile ei de elasticitate. Kamala reușește să scape și își croiește drum spre Utah pentru a găsi rezistența.

În căutările ei, ajunge la rămășițele Chimerei, unde îl găsește pe Bruce Banner. Aceasta îi arată filmarea și îl convinge să o asiste în călătoria de a demonstra inocența echipei Avengers. Călătorind spre o veche bază S.H.I.E.L.D. pentru a o recupera pe J.A.R.V.I.S., cei doi trebuie să confrunte echipele A.I.M.. Hulk reușește să-i înfrângă și se întorc împreună pe Chimera pentru a o reactiva pe J.A.R.V.I.S..

Cei doi și-au propus să reunească echipa începând cu Tony Stark, care acum locuiește pe proprietatea familiei. Când l-au găsit pe Stark, acesta a fost reticent să-i ajute, deoarece mărturia lui Banner despre Avengers Day i-a incriminat pe Avengers, fapt ce a dus la achiziția Stark Industries de către A.I.M.. La vederea dovezilor descoperite de Kamala, Stark este de acord să li se alăture și lucrează la restaurarea Chimerei înainte ca A.I.M. să descopere locația. Între timp, Kamala și Banner caută piesele necesare pentru reparații și se împiedică în Dealul Furnicilor, un sanctuar pentru Inhuman condus de Dr. Hank Pym, o bază a rezistenței. În timp ce asistă rezistența, Kamala nu respectă ordinele și încearcă să asalteze penitenciarul A.I.M. pentru a salva alți prizonieri Inhuman, însă este capturată. În timp ce se afla în custodie ea o aude pe Rappaccini ce recunoaște că eforturile sale de a vindeca Inhuman nu au avut succes, însemnând că Tarleton va trimite roboții Adaptoid ce pot imita puterile Inhuman. Romanoff se infiltrează în penitenciar unde o capturează pe Rappaccini, o eliberează pe Kamala și îi dezvăluie că el este Tiny Dancer.

Banner încearcă s-o interogheze pe Rappaccini despre locul unde se află laboratorul Adaptoid dar ea refuză să răspundă. Trupele A.I.M. atacă Chimera și o recuperează pe Rappaccini, iar Thor intervine asupra atacului alăturându-se echipei Avengers. J.A.R.V.I.S. reușește să descopere imagini suplimentare care arată că moartea Căpitanului America nu a fost reală și că acesta i-a ordonat lui Tarleton să-l sigileze în camera reactorului și apoi a ordonat distrugerea, provocând explozia. Această revelație îi face pe Avengers să realizeze că Avengers Day este cu adevărat vina lor, lăsând-o pe Kamala. Aceasta își dă seama că laboratorul Adaptoid este situat pe satelitul Ambrosia ce orbitează Pământul și transmite aceste date echipei Avengers și le ține un discurs despre modul în care oamenii încă mai au încredere în Avengers și cred în capacitatealor de a face bine. Aceștia se reunesc și Stark își modernizează costumul pentru a realiza călătorii spațiale, pentru a se infiltra în Ambrosia.

În timp ce este la bordul Ambrosia, Stark descoperă un prizonier care produce formula de regenerare de care depinde Tarleton penteru a supraviețui și totodată puterea ce alimentează Adaptoizii. Stark eliberează prizonierul și este șocat să descopere că este Căpitanul America, care este în viață și a fost pus în stază de către Rappaccini, astfel încât să-i poată recolta sângele în ultimii cinci ani. Ei reușesc să scape de pe stația spațială cu ajutorul lui Thor. Căpitanul America îi dezvăluie lui Stark că a distrus reactorul pentru că extrăgea ceva din subteran care risca să destabilizeze falia pe care se află San Andreas, care ar fi distrus complet San Francisco. Înapoi pe Pământ, un Tarleton mutant foarte puternic află că formulare de regenerare este făcută din sângele Căpitanului America și o ucide pe Rappaccini cu o doză letală.

Fără niciun remediu pentru Inhuman, Tarleton se transformă în MODOK și decide să extermine toți Inhumanii folosind flota de nave de război pentru a dispersa D.A.R.K. Terrigen în întreaga lume. Fără altă opțiune, Avengers atacă cetatea MODOK în ruinele din San Francisco. Se luptă până la adângurile cetății, acolo unde ei găsesc o santinelă Kree îngropată, ceea ce a cauzat instabilitatea cristalului Terigen. MODOK activează santinela împotriva Avengers și Kamala își folosește puterea pentru a crește la o dimensiune gigantică, suficientă pentru a distruge santinela Kree, MODOK căzând în mare. Avengers sunt în final reuniți și se întorc acasă, MODOK e înfrânt iar Kamala se întoarce acasă, iar tatăl său îi permite să se alăture în secret echipei.

Concluzie

Pentru cei 59,99 euro, Avengers oferă multe ore de joc și mult conținut pe care să-l deblocați după ce terminați povestea. Calitatea gameplay-ului, modul în care sunt animate personajele și luptele vă vor face să rămâneți lipiți foarte mult de ecran. Pentru mine a fost un titlu ce merita jucat și alături de care îmi voi mai petrece o perioadă. Voi ce părere aveți?